Category Archives: Propaganda

Climate scientists perform fossil-fuel funded research

Can I interest you in some advice from hypocrites?

After pouncing on Willie Soon for not disclosing funding in his journal papers, it turned out scientist Jon Koomey had done the same thing in several of his own papers (e.g, here, here, here).

Acccording to Gavin Schmidt, any reasons Soon might have not disclosing funding are not even ‘remotely defendable’ as ‘similar post-hoc justifications have been used to excuse horrific unethical practices’.

Behind every believer hankering after purity likely lies a sinful past. Thus one finds Schmidt’s colleague Michael Mann admitting to activist-cum-activist Brendan Montaugue in The Ecologist that his own career was supported by grants from the Electric Power Research Institute (EPRI). Mann, who doesn’t miss an opportunity to label his opponents as ‘industry-funded’ or ‘fossil-fuel funded’, worked under scientist Barry Saltzman who he acknowledges in the Climategate emails, ‘got significant support from the EPRI through the years’.

Mann’s own work was supported by grants from the dreaded ‘coal-industry front group’ EPRI. He published not one but two papers with such acknowledgements as shown below:

Mann EPRI funding

Mann’s acknowledgments for funding in the Journal of Geophysical Research (left) and Journal of Climate (right)

 The support did not stop there. From the Climategate emails we see how in c.2005 paleoclimate scientists were faced with some trepidation over accepting ‘industry-related sponsoring’ for a workshop. One of them wrote in an email (emphasis mine):

Maybe unsurprisingly, EPRI 

seems to have a general philosophy of handing climate change by adaptation rather than mitigation, on which not everyone may agree. On the other hand, this is beyond our objectives of reconstructing and understanding climate change. Nevetheless, in the light of this, points that we think needed clarifying and assuring are 1) that the science remains independent.
2) that the credibility of the group and the results does not suffer from industry-related sponsoring.

If these two points can be dealt with, then this could be a good opportunity to get the initiative going. Keith and Mike, it would be important to have your opinions on this. It is clear that all of us addressed here had to be comfortable with EPRI sponsoring and the way this is handled.

Setting aside the excessively over-developed political sensitivities of a scientist who saw the mere accepting of funds from those who favoured ‘handling climate change by adaptation’ as morally objectionable, there was ‘industry sponsorship’ involved. Horror of horrors, that should have been enough for Mike to put his foot down.

But that’s not what he happened (emphasis mine):

Thanks for the update and summary. Having the endorsement of EPPRI (sic) for this could actually be helpful. There is nothing intrinsically anti-industry about the science (though some may feel there is), and so having EPPRI’s (sic) stamp of approval could be helpful for both us and the broader community.

My Ph.D advisor (Barry Saltzman) got significant support from EPPRI (sic) through the years, and he never fealt that they in any way tried to place any constraints on what he did, published, etc

I personally don’t see a problem with this. […]

Hilariously, Mann is oblivious to the evil of accepting support from ‘industry’ but instead answers to the opposite moral conundrum, i.e, one of accepting money from industry to produce research they knew were set to harm it!

Importantly Mann vouched for the impartial nature of EPRI’s funding support.

The ‘four-day workshop’ did take place with EPRI support in Wengen Switzerland in 2006. The meeting, the esteemed scientists wrote in the AGU in-house journal Eos  was a ‘unique setting of the snow-covered Bernese Alps’ that ‘provided a good setting for informal discussions’.

Interestingly, the email thread around the ‘the Wengen paper’—born from discussions at the Swiss resort—runs all the way through rebuttals to the hockey stick, Steve McIntyre, FOI requests from David Holland, down to Climategate.

Back to the EPRI, the ‘industry sponsorship’ of climate scholars did not stop at Wengen. In 2008 Mann, and Schmidt, were in sunny Trieste sipping the good stuff discussing more paleoclimate at yet another ‘industry-funded’ workshop

Mann and Schmidt and others in Trieste, Italy. Sponsored by EPRI.

Mann and Schmidt and others in Trieste, Italy. Sponsored by EPRI.

With all the above, one has to ask – why is accepting support from fossil-fuel industry front groups ok according to … Mann?

In 1994 Mann and his co-author begin their EPRI fossil-fuel funded paper declaring ‘in the face of possible anthropogenic effects on global climate, there is a need to characterize better the nature of historical climate variability’. Just the thing a ‘denier’ would say. Soon is different – he’s given the dirty eye for accepting funding from the same EPRI which turns into a ‘lobby shop’ for the coal-dominated US electricity sector.

Scientists who obtained funding but failed to declare them in their papers, like Koomey, and the alarmist ones who obtained funding from industry sources, like Mann, should step up and speak out – in support of Willie Soon.

Peter Sinclair: ManBearChicken Crock

ManBearChicken

ManBearChicken

Video-making Climate Crocker Peter Sinclair is appalled Fred Singer would say ‘smoking is fine for your baby’. That is literally how he perceives Singer’s view that environmental tobacco smoke (ETS) is not an effective carcinogen. Sinclair got so mad that Singer—having been maligned as a baby-killing second-hand smoke promoter for long—is contemplating legal action, he succumbed to a moment of weakness and wrote:

So have at it, guys. Let’s open this discussion up.  I’m all ears on that crazy, alarmist, second hand smoke thing.

Except this wont make it through for discussion on his website:
crock of sinclair

Koomey and Romm: the mote and the beam

A team of climate researchers and activists fail to disclose federal funding and scold climate sceptic Willie Soon for not disclosing funding

Willie Soon has been under fire from climate activists for a long time. The latest round has turned ugly, ensnaring collateral targets like Roger Pielke Jr, Judith Curry, Richard Lindzen among others in questions of funding.

On his blog Pielke Jr remarked how undisclosed conflicts were ‘endemic’, and pointed to a paper† by Jonathan Koomey, Joe Romm and co-authors, published in Environmental Research Letters as an example. He quoted the instructions to authors from the journal:

“… All sources of financial support for the project must also be disclosed in the acknowledgments section. The name of the funding agency and the grant number should be given, for example: “This work was partially funded by the National Institutes of Health (NIH) through a National Cancer Institute grant R21CA141833.”

Koomey and Romm appeared on the Huffington Post with an article co-signed by scientists who are among the 53 authors of the paper. They declare no disclosure of funding was needed because they used no financial support (emphasis mine):

The reason why there was no statement of conflict of interest is because: 1) there were no “sources of financial support for the project” (it was a labor of love to honor a giant in the energy field) […]

They point to the acknowledgements section of the paper for the assistance received

no acknowledgement

They repeat the assertion

Again, our article had no funding source …

Via Google Scholar one can find other versions of the paper. One is from SciTech Connect, a US federal public-access research database run by the Department of Energy (DOE). The entry for Koomey et al reads as follows:

Scitech Connect

A pdf draft of the paper available from the page. Note the highlighted item against the field ‘DOE Contract Number’.

Interestingly, the acknowledgment section here states the work was supported by a US Department of Energy contract:

Acknowledgments

The blue box is from text being added separately using a pdf editor. Acrobat tells the extra text about US federal funding was added by a ‘JAWolslegel’ on the 10th of June 2009.

‘DE-AC02-05CH11231′ is a DOE ‘Prime’ federal contract with the Lawrence Berkeley National Laboratory (LBNL) where Koomey worked. It is easy to find that a Jean Wolslegel works as ‘report coordinator’checking to see scientific documents published by the lab ‘comply with DOE and LBNL requirements’ and submits them to ‘DOE’s  Office of Scientific and Technical Information (OSTI)’.

OSTI runs Scitech Connect—is how Koomey et al 2010 ends up there, with reporting of funding ‘in compliance with the DOE’. The paper was originally submitted to the journal in March 2009. The authors sent the paper to the journal without declaring funding but the same paper was submitted to a DOE data agency as product of federally-funded research.

Conclusion? Either Koomey et al worked on their own time, published the paper and falsely declared the work as DOE-funded to a US government agency. Or, Koomey and co-authors’ work was federally funded and reported to authorities appropriately but they failed to declare funding in Environmental Research Letters. It has to be one or the other, and either constitutes a lapse.

They irony is Koomey and Romm’s actions are like Soon’s: failure to disclose funding to journal. Only in Soon’s case the funding agency stipulated non-disclosure in some instances and in others the journal had no policy or requirement for disclosure. Not only do Koomey and Romm fail to disclose funding, they expressly state the opposite trying to morally berate a fellow scientist.

References:
† Defining a standard metric for electricity savings. Koomey J, Akbari H, Blumstein C et al Environ. Res. Lett. 5 (Jan-Mar 2010) 014017)  10.1088/1748-9326/5/1/014017

Lubos the Adjuster

Political_censor

Physicist Lubos Motl, long-running commentator on all things climate, declared recently he agreed with BEST’s Steven Mosher Wattsupwiththat.com readers were ‘anti-science nut jobs’.

I agree with Mosher: these “principled” critics of all adjustments are surely throwing the baby out with the bath water. And by the way, I do agree with the description of those who get crazy whenever somebody mentions the word “adjustment” as anti-science nut jobs, and yes, I do think that a large number of such people exists among the WUWT regular readers

Except Mosher said no such thing.

Mosher did call WUWT readers anti-science nut jobs but at a different time. Trying to convince people not to use the word ‘denier’, he said even such loony nut jobs as WUWT readers refrained from using ‘SS’ for Skepticalscience:

anti science nut job

I pointed this out [#1]:

lubos beg

Lubos claimed he hadn’t mixed anything up

lubos1

I gave him the link to Mosher’s comment – the ‘evidence’. Lubos disappeared it [#2]:

lubos4 link

I waited for about an hour and asked, ‘hey, could you look, a comment (with evidence) disappeared:

lubos look

 

What I got in return:

This is the part where the tricks start. After a while, Lubos allows the second of my comments – the disappeared one – to appear. Along with a long reply.

rant lub

Lubos was not only tweaking comment timings, he was going the extra mile agreeing with Mosher—it was now ‘infantile’ to be using such acronyms as SS, and a sign of ‘demagoguery’.

Something must have clicked. He was infantile not too long ago himself:

Dear Shub, I haven’t mentioned the funny exchange whether the acronym of Skeptical Science is “SS” at all if I have to say it now, then indeed, the right acronym of the website is “SS” :-)

So this is what Lubos does:  he goes back to his own comment where he made the “SS” joke (marked ) and adds a sentence. He adds the bolded portion to make his words fit better:

Dear Shub, I haven’t mentioned the funny exchange whether the acronym of Skeptical Science is “SS” at all – if I have to say it now, then indeed, the right acronym of the website is “SS” :-) even though I may avoid this acronym because John Cook is too small a crackpot to hijack such a formidable trademark -

before after-01

 

Ironic? A physicist supporting adjustments to past records, adjusting the record of his own comments?

How does one trust anything Lubos’ has written or said?

The dishonesty in this brief interaction repeats like a fractal in the climate debate. Everything from the desirability of adjustments to skeptics ‘demanding’ them and their impact is spin and PR.

 

Temperature adjustments: Dodds, Mosher and Venema cannot be happy

As always, the climate orthodoxy possesses little understanding of how the internet works. They struggle to understand how ‘small, inconsequential issues’ seem to get magnified and blow up in their faces. There is undeniable shock at the Booker articles on temperature adjustments in the Telegraph which have over 35,000 comments and 100,000 social media ‘shares’. Here’s one old explanation (from yours truly):

…deficiencies and uncertainties in climate science are not allowed to become part of everyday discussion…

It is for this reason primarily that Trenberth’s Travesty, Mike’s Nature Trick and Jones’ Hide the Decline are all memes of the post-Climategate age. They carry memetic value because their opposites are pushed relentlessly as part the dominant paradigm, even as scientists apparently discuss doubts in private.

The current episode was set off by relentless ‘hottest year ever’ oversell perpetrated by such sources as AP’s Seth Borenstein. It led Paul Homewood to look at hot areas in the global average starting with Paraguay.

‘…if you want to properly understand an argument or debate you need to look at the primary sources’ reminds Kevin Marshall at manicbeancounter, just as Steven Mosher and a clueless Lubos have not done. Marshall traces the evolution of the story:

With the Booker story exploding, a clutch of scientists and enthusiasts decided they needed to spread their own memes. They picked up a rash of ad hoc excuses to fight the mighty Booker.

Excuse #1 – the adjustments produce no change, by Mosher with BEST data.

best

Messing with temperature trends strikes anyone as a problem. It did climate consensus supporter Andrew Dodds:

dodds

Dodds is everyman – he has the questions anyone would have. Going by Mosher – if an adjusted and unadjusted record are roughly the same, there’re no problems. Which means, if an adjusted record is not the same as its unadjusted progenitor, and actually its opposite in trend, there is a problem.

Where_Truth_Lies_scr

Numerous stations show change in sign, shape, gaps, everything … by way of adjustment. Many of them end up with a warm trend. Accordingly, there is skepticism. Which brings us to Excuse #2.

#2 – we make cooling adjustments too! – by Victor Venema and others.

To prove the adjustments don’t just warm records all over the place, Venema whips out this graph of sea temperatures, where he says ‘scientists’ cooled a steep warming (grey dashed line) to a more gentle one. Hurray!

ocean raw adj1-01

What about the Dodds criterion? The adjustments change the shape of the trend dramatically. Surely, this is a case for natural extreme skepticism.

Dodds may not know this but the global record is subject to such large-scale trend-altering adjustments at several points. With every adjustment, a piece of the climate orthodox narrative fits better with the instrumental temperature record.

Venema’s graph shows a 1910-1940 adjustment. Here’s an adjustment Phil Jones proposed for 1940-1960:

jones

Here is the result of an adjustment Kevin Cowtan and Robert Way propose 1997 onward:

cowtan-and-way-screenshot

 

Global temperatures are not derived hands-off, they are beaten into shape. They are malleable and they accommodate everything from 19th century proxy records to sulphate aerosols to the ‘pause’. As Steven Goddard notes, ‘the fact that they can provide theoretical justifications for data tampering, tells us absolutely nothing about the correctness of what they are actually doing’.

All Booker and Delingpole have demonstrated is this. In the global warming narrative, if you adjust something, something else breaks: Dodds, Mosher and Venema cannot all be happy at the same time.

 

Greenpeace pushes veteran activist under the bus

The Greenpeace Nazca lines fiasco only exposes it further. After delaying handing over names of the activists who were involved in the letter-spreading activity, Greenpeace now gives the Peruvian government just 4 names in a secret report. The initial Greenpeace excuse, if you remember, was that it did not know who took part in the activity, and that it needed time to contact each of its 27 subsidiary bodies.

Now the green group has changed tack, submitting the names of only four, claiming the whole activity was a ‘rogue operation’ run by Wolfgang Sadik and his boss Martin Kaiser — an excuse that is wholly implausible and unlikely given that it was fully poised to exploit the action for publicity and fund-raising. Greenpeace further launders such notions as (i) several people in Greenpeace advising against the activity (not impossible but implausible, and immaterial), (ii) Greenpeace decided on the operation after reaching Peru (laughable, considering the logistics and planning including GIS layouts, and such assets as colored bricks and matching t-shirt attire)

The utter untruthfulness involved is evident from what Mark Hertsgaard appears was told by Greenpeace (emphasis mine):

Sadik and his team went ahead with the action even as others in Greenpeace strongly advised him against it, Townsley confirmed. “The decisions were taken by those responsible while they were in Peru.  At that point, there was no recourse back to Greenpeace International in Amsterdam or Greenpeace Germany in Hamburg. … Certainly there are many people [within Greenpeace] who think that our internal processes weren’t followed properly and if they had been, this activity would have been caught and stopped.

Compare the above to what it declared on Greenpeace Netherlands’ website:

…Yellow Colored stones holding the letters in place. Once the aerial photograph is taken, they extract the substances letters away again, without equipment behind. A GIS system enabled them to lay everything on the right place. The preparation of this action lasted about four months. Every step was carefully calculated.

What does one do in the face of such duplicity?

What’s worse, of the names submitted, Greenpeace exonerates 3 of the 4 people, shifting all blame on Wolfgang Sadik:

Neither Kaiser, Wiedemann nor Fernandez were involved in “the design or the delivery of the Nazca Lines action,” Townsley said, adding that Sadik was “the principal architect and coordinator, and he himself has volunteered that information to the prosecutor.”

In effect, Greenpeace is pushing one of its veteran activists under the bus. Is Greenpeace trying to protect higher-ups in its renewable energy campaign wing from the fallout and consequences? Absolutely. By its own admisison, this was planned over a long period and it is extremely unlikely none other than Sadik knew about it at Greenpeace.

Young environmentalists should be extremely wary of joining such an organization.

The EDF vs Brazil

Dear Brazil

Have you heard that environmental pressure group EDF is criticizing your choice of ministers for agriculture and science? It has compared them to Holocaust deniers. Apart from EDF’s right to criticize sovereign governments (none) and potential benefits to Brazil if you followed its wishes (none), I’m sure there are good things to come from toeing EDF diktats.

Here’s the list: pressure groups would no longer call minister Katia Abreu ‘chainsaw queen’ (what a relief that would be). Science minister and communist Aldo Rebelo would no longer be called a ‘hard-core tea partier’ (a bigger ignominy lifted). Additional benefits? You can look ‘in touch with modern science’ (oooh) and not look ‘really provincial and silly on the world stage’ (how backward would that be).

Commie Rebelo in particular…does he know this is the 21st century? Why is he stuck with ideas from ’19th century Karl Marx protégé  Friedrich Engels’? ‘Government’ is no more, the rage is ‘governance’. Now, countries give up rights to NGOs under ‘shared governance’. Otherwise, the ‘international community’ might ‘roll their eyes and cringe’.

You know, EDF is a model organization. They helped BP set up their ‘internal carbon-trading system’, they accepted millions of dollars from Michael Bloomberg to greenwash the dangerous and controversial technique™ called fracking and published prop papers in PNAS supporting fracking. The latter dangerous and controversial technique is called ‘frackademia‘. Take a look at this article: it appears in Desmogblog and Tenney Naumer reproduces it.

When Naumer links to an item, you should know you’re in trouble.

Does the EDF-BP link bother you? EDF is a pioneer in ‘partnership with industry model’ of environmentalism – i.e, sleeping with the enemy. Isn’t it funny they’re jumping on Abreu for the same thing? Other big gun green groups followed EDF: Sierra Club with Chesapeake Energy and National Audobon Society with Monsanto. EDF itself has gotten in bed with McDonalds and Fedex (more evil corporations).

Did you know EDF collected donations from Walmart – the evil corporation that probably has more branches than the Amazon has trees?

By the way, did you know environmental groups were themselves ‘rolling their eyes’ at EDF’s ‘modus operandi‘? You criticize EDF you chase donors away (who likely roll their eyes as they run) (emphasis mine):

Of course, everyone in the environmental movement knows that this is EDF’s modus operandi. In fact, for years, public interest advocates have rolled their eyes and complained to one another in private about how EDF undercuts their work time and time again. But, everyone is afraid to speak out because they might upset funders, who are turned off by disagreements among environmentalists.

One large circle of eye-rolling, isn’t it?

Wait till you hear from anonymous former employees – the horse’s mouth. EDF, we are told, takes lots of money from US Republicans (evil), but has a ‘partisan management’ that is protective of ‘Democratic interests’. Check this out: in a bout of self eye-rolling, EDF employess ganged up and refused a vacation spot…because Pat Robertson owned a stake.

Most sadly, EDF management caved go the fascist voices on staff who refused to attend their annual retreat because it was being held at a beautiful hotel complex with a pro-American theme where Pat Robertson had a small stake in ownership.

Best wishes,

-S

The Greenpeace ‘Archaeologist’

When the Nazca lines fiasco broke, Greenpeace’s response was to assure the world it worked with an archaeologist, taking every possible precaution:

Questions arose immediately:

Peru’s deputy Minister of Culture Luis Jaime Castillo went so far as to say the archaeologist was ‘the person you have to identify’

An archaeologist was identified in a New York Times report of the incident. It named Wolfgang Sadik, an ‘archaeologist-turned activist’ who we were told had ‘set aside his studies to work for Greenpeace’. The NYT relied on a Reuters video to relay how Sadik seemed to be directing ‘some of the other activists’. It quoted photographer Rodrigo Abd:

“The archaeologist explained where to walk and where not to walk,”… “There was a great concern not to even leave a mark of your shoes on the ground, and if a rock was moved put it back in its place.”

The article further quoted Wolfgang Neubauer of the University of Vienna who informed Sadik was his doctoral candidate and had ‘put off his studies to work with Greenpeace.’

This blog will show there’s more than what the New York Times let its readers in for.

Far from being a consultant archaeologist, Wolfgang Sadik is a committed long-time Greenpeace activist who has conducted several campaigns for the organization including some in leadership positions.

Sadik’s recorded Greenpeace activism appears to begin over a decade ago in 2003 when he appeared in Tuwaitha, Iraq near Baghdad as a ‘Greenpeace spokesman’. He was part of a 6-member Greenpeace team that measured radiation and radiation sickness at sites where looted material from the Tuwaitha nuclear facilities had made their way.

In 2007, Greenpeace planned for a symbolism-laden stunt at Mount Ararat near Turkey. Sadik was the leader. Battling skepticism within Greenpeace (‘too sentimental, too American, not serious enough’) Sadik pushed plans for building a boat-shaped ‘Noah’s ark’ structure on the slopes of the mountain to coincide with a G8 summit at Heiligendamm.

Greenpeace Ark – the brainchild of Wolfgang Sadik. (c) Norman Grant

In one respect, similarities between the Nazca stunt and Greenpeace’s Ark are striking. As the team ‘action coordinator’ he reasoned:

 The Ark was an available and widely-known symbol, so why not use it?

The ark project was successful in attracting month-long ‘international media attention’ (Greenpeace criterion for success); the source article reports Sadik thought the stunt ‘had had the biggest impact of any campaign Greenpeace had ever created in that part of the world’.

In the period afterward, Sadik appears to have shifted to archaeology, working with Wolfgang Neubauer on archaeological excavations in Hallstatt, Austria. A 46-page glitzy pamphlet produced in 2008 highlights his work on the site. It is not clear when he stopped in archaeology.

In February 2011 Sadik surfaced in Fukushima, Japan, once again measuring radiation levels. This time, Der Spiegel was laundering Sadik’s views as a ‘Greenpeace expert’ as it warned of a possible reactor meltdown. He was already back with Greenpeace earlier in the year: in January he was in a round-table discussion with host Reinhard Ueberhorst in his capacity as Greenpeace’s ‘Energy 2010 campaign manager’. Last year Sadik took part in another ark building projectArche2020‘ as ‘project coordinator’ from Greenpeace Germany.

From the above, it is evident Greenpeace performed little to no archaeological due diligence in planning their Nazca act. Instead of employing external and independent expertise, it went with what was available inside, using wrong advice from an activist member as cover for its actions. It is not known if other archaeologists were present in the Greenpeace team.

UPDATE: DGH (@Bioreducer) points out Sadik’s involvement with Greenpeace goes further back, with a 1997 report of a Greenpeace ‘Genetic Hazard Patrol’ chaining itself to a ‘tanker truck containing 35,000 litres of genetically engineered soya oil’ in Rotterdam, which likely included Sadik.

[minor edits]

Tol’s American Interest article

From Climate Mobilization website

From ClimateMobilization.org – they want to you impress you by showing these pictures.

Economic damage from man-made ‘climate change’ is illusory whereas damage from man-made ‘policies’ to fight the said change is real. Damage from man-made climate change will come in the future whereas damage from man-made policies to fight the change will be immediate. Token measures will not result in reduced human carbon dioxide emissions whereas significant reduction cannot happen without affecting large numbers of people in the present. Babbling about future global tail risk would appear dense when parts of the present-day world face ongoing and slow-moving catastrophes now.

Is this controversial? The answer is yes – if you’re trapped in the alarmists’ camp, believe in Nicholas Stern, and imagine like marooned Japanese soldiers that World War II is still raging (see picture above).

Setting aside the skepticism in the first statement, Richard Tol provides an excellent synthesis of the climate change policy debate. It is probably the best you will read for the year. The international climate diplomacy community has invested decades in trying to solve the imaginary climate problem. Whatever the outcome of ‘Paris‘ may be, they are not about to simply disappear with nothing left to do. It is likely the world will need to grapple with the impacts of climate policymakers to come in the foreseeable future. As Paris approaches – the costs will be high, the rhetoric shrill and the crescendo unbearable. Skulduggery and subversion of democracy, guaranteed.

The traffic-addicted AndTheresPhysics has picked up on the article in ham-handed fashion and squirted his wisdom in the usual manner pretending to disagree with Tol while agreeing with nearly all his points. If a recent run-in with the physicist was any indication, it is not clear he understands applying self-punitive carbon dioxide reduction constitutes a real present-day harm, at all.

Greenpeace Nazca Lines Selfiegate

end greenpeace

Greg Laden, of the Soldiers of the Climate Consensus Brigade, is calling for the ‘end of Greenpeace’. This is his reaction to Greenpeace stomping around the Nazca lines taking pictures, leaving boot-prints and chicken scratches on the ground for posterity to endure.

greenpeace nazca letters-01 - Copy

The key to the mystery of Greg Laden’s reaction is that Greg Laden trained as an anthropologist. In his own words, Laden got a ‘fancy PhD from Harvard in Archaeology and Biological Anthropology’, and  Masters and undergraduate training in anthropology.

So you see when Greenpeace pulled their stunt the monumental stupidity of the act sunk right in. Laden got it right away.

This is not the only act of cultural vandalism in Peru. Earlier, Greenpeace parties visited Macchu Pichu doing banner drops and projection stunts. Craig Rucker of CFACT—one of the few skeptical organizations to attend the COPs—asked Greenpeace leadership about the locals’ reaction to their act:

Teske Machu Picchu-01 - CopyRecognize the person? It is Sven Teske – involved previously in permanently writing Greenpeace’s claims about renewable energy into an IPCC working group 3 report. You could consider it an act of scientific vandalism. When Steve McIntyre worked out Greenpeace’s handiwork he called for the IPCC WG3 to be terminated.

The pattern observed here won’t be lost on Greg Laden.

 

« Older Entries